reklama

výstup na baranec

Túra na Baranec od úpätia po vrchol žltou značkou má tri etapy. Je to krásne vidieť pri pohľade zo Žiaru, ale aj z mesta. Začína sa tiahlym zalesneným chrbátom s dvoma časťami. Oddeľuje ich lesná zvážnica. Tu, na „pníku“ som vždy mal po malej stúpavej rozcvičke svoj východzí bod. Na tomto pníku je vidno, ako nám čas uteká pomedzi prsty. Zub času sa na ňom podpísal a z rovnej reznej plochy, na ktorej sedel určite kopec ľudí, sa stal kus nahlodaného dreva.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)
Obrázok blogu

Pokračovanie lesom v lete príjemné, v zime niekedy veľmi vyčerpávajúce (podľa hrúbky a stavu snehovej prikrývky) vyústi do terénu zakrslých smrekov ošľahaných vetrom a kosodreviny.

Obrázok blogu

V popredí vidno Choč a vzadu Malú Fatru – Veľký Rozsutec a Fatranský Kriváň.

Obrázok blogu

Za chrbátom ostáva prvý náročný úsek, údolie stredného Liptova a horizont Nízkych Tatier.

Obrázok blogu

Predo mnou sú dve menej náročné etapy (to len tak vyzerá) výstupu smerom (nie SMER-om) k obline Baranca na horizonte. Obelisk na vrchole zatiaľ vyzerá len ako biela bodka na rozhraní s modrou oblohou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Rozcestník a informačná tabuľa je chvályhodným počinom správy TANAP-u, ale pred tridsiatimi rokmi tu stálo odpočívadlo so šindlovou strieškou. Je ho škoda – pamätníci mi dajú za pravdu. Holý Vrch – to je pre mňa nová informácia. Roky (30) som tadiaľto prechádzal bez toho, aby som vedel, že sa tak volá. Liptovské dediny sú z tohto miesta ako na dlani a širokouhlý pohľad od Kráľovej Hole po Veľký Fatranský Kriváň má svoje nezabudnuteľné čaro. Malá Fatra mi dlho ako zarytému Liptákovi nehovorila nič. Teraz, pri pohľade na majestátny Veľký Rozsutec, sa mi vynára veľa spomienok aj z tejto časti nášho krásneho kraja.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autofoto znamená len jedno. Začínam veriť, že vydržím až do bodu nad spotenými kučerami mojej hlavy. Pri mojej neslávnej kondícii mi nebolo „všetko jedno“.

Obrázok blogu

Takto vyzerá „zdola“ druhá časť túry. Zasnežený hrebeň láka kochať sa výhľadom na okolie, noha sa však sem-tam zaborí do hlbokého snehu a únavne opáči špičky vykúkajúcej kosodreviny.

Obrázok blogu

Zľava Pachoľa, Baníkov a Hrubá Kopa.

Obrázok blogu

V strede na horizonte nie moc viditeľná spomínaná Kráľova Hoľa.

Obrázok blogu

Mám šťastie, že stopu predo mnou prešľapalo pár „nezodpovedných“ mne podobných milovníkov panenskej zimnej prírody. Jeden celkom zhovorčivý sympatický Bratislavčan a dvaja neznámi štýlovo oblečení skialpinisti. Akokoľvek nádherné počasie ma obklopovalo, výhľad na nekonečne sa vinúce šľapaje v snehu smerom k vrcholu nepôsobil veľmi povzbudzujúco.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Obchádzanie snehových previsov ma pokorilo až cestou dole. Zaboriť sa nohami miestami po pás nebolo výnimkou.

Obrázok blogu

Pri skale s dobráckym výzorom bernardína (tak ho vidím ja) sa úprimne teším na dúšok teplého čaju z termosky ukrytej v batohu na prepotenom chrbte.

Obrázok blogu

Turista „pešiak“ to má oproti skialpinistovi omnoho ťažšie, povzdychnem si pri pohľade na stopy snúbiace sa navzájom v bieloskvúcom snehu. Pri zostupe z vrcholu sa závisť bude ešte stupňovať.

Obrázok blogu

Po viacročnej absencii sa mi opäť podarilo zvítať sa s vrcholom srdcu blízkeho Baranca . 2184,6 m n. m. Pohladím dlaňou obelisk a kochám sa neopakovateľnou panorámou. Tak známa a vždy taká iná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Pohľad na východ – Hrubý vrch, Bystrá, Klin a v pozadí Kriváň.

Obrázok blogu

Vľavo Ostrý Roháč – 2087,5 m n. m. (ktovie prečo má toto meno?) a vpravo Volovec – 2063,4 m n. m. Pod nami Žiarske sedlo.

Obrázok blogu

Pohľad na najznámejšie kopce z našej liptovskej strany – sprava : kúsok Ostrého Roháča, Plačlivô, Smutné sedlo, Tri kopy, Hrubá kopa. Ten posledný názov evokuje „kopec“ spomienok na mnohé osamotené aj spoločné túry v každom ročnom počasí. Všetky boli nádherné.

Obrázok blogu

Pachoľa, Salatín, Sivý vrch – v pozadí Malá Fatra.

Obrázok blogu

Na Baníkov (2178 m n.m.) mám tiež pekné spomienky.

Obrázok blogu

Posledný pohľad na „vrcholové zátišie“. Napodiv naozaj bolo bezvetrie a ticho prerušoval len občasný praskot či pohyb slnkom oživnutého snehu.

Obrázok blogu

Nezabudnuteľný deň poznačený predovšetkým vôľou dosiahnuť po dlhom čase známy vrchol sa chýli ku koncu. Cesta dolu bola ťažká, pocit z úspešného prekonania seba samého však stál za to.

Jozef Repaský

Jozef Repaský

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Aj keď život mi ukazuje, že nechať veci plynúť je najschodnejšia cesta, snažím sa ho predsa len trochu ovplyvniť. Mám pocit, že s malými neúspechmi sa mi to predsa len darí. Často hovorím priamo, čo si myslím. Bijem sa za pravdu a spravodlivosť. A tak mám nepriateľov aj priateľov. Verím, že tých druhých je viac. Zoznam autorových rubrík:  PolitikaSpoločnosťFotografieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu